Meny Lukk

Med de menneskelige ressursene som utgangspunkt?

Merket: ,

Ser 1 svar tråd
  • Forfatter
    Innlegg
    • #336
      Christian Otto Ruge
      Nøkkelmester

      Man snakker noen ganger om en ressursbasert tilnærming til strategi. Om ens ressurser er verdifulle, sjeldne, vanskelige/dyre å imitere og organisert hensiktsmessig (VRIO) kan de gi varige konkurransefortrinn og selges dyrt (differensierings-strategi). Poenget er at produktet vi eier definerer strategien. Men hva om vi virkelig turte å ta inn over oss at menneskene i en organisasjon er dens bærende ressurs? Mennesker er alltid verdifulle, sjeldne og vanskelige å imitere. «Mangfold» er blitt et moteord, men våger vi virkelig å satse på at det er en bra ting, også når vi synes at medarbeidere er «rare», «vanskelige» eller «utfordrende»? Våger vi å spørre oss: Hvordan kan de menneskelige ressursene (HR) vi faktisk har, gi vår bedrift konkurransefortrinn? Et problem er at vi oftest har definert våre strategier, våre markeder, våre kunder og våre målsettinger først – og søker ansatte som kan ta oss dit. Jeg spør: Er det på tide å tenke annerledes? Å spørre oss hvor denne (ofte litt rare) gruppen ansatte kan ta oss – og så forme våre strategier deretter? Eller er dette for drøyt?

      Hvem tar utfordringen til å svare?

      Blir du engasjert av det du leser? Vær med på å spre engasjementet på dine sosiale medier!
      • 1
      •  
      •  
        1
        Share

    • #579
      Hakon
      Deltaker

      Jeg synes det høres spennende ut å kartlegge de ansattes styrker for så å definere strategier ut ifra dem. Det kan åpenbart by på strukturelle utfordringer, ettersom en ny eller endret strategi ikke nødvendigvis kan tilpasses alle ansattes kvaliteter. Kanskje vil det påføre unødvendig stress på enkelte. Oppsiden antar jeg vil være at strategiene er lettere å benytte, og at man kan få bruk for talenter man ellers ikke tar i bruk.

      I enkelte bransjer – kanskje først og fremst innen kreative yrker som kunst, kultur, underholdning, osv – vil jeg anta at man allerede anser sine ansatte som viktige ressurser. Særlig ettersom produktet i mange tilfeller er veldig nært knyttet til, om ikke alle, så flere ansatte.

      Blir du engasjert av det du leser? Vær med på å spre engasjementet på dine sosiale medier!
      • 1
      •  
      •  
        1
        Share

Ser 1 svar tråd
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
Blir du engasjert av det du leser? Vær med på å spre engasjementet på dine sosiale medier!
  • 1
  •  
  •  
    1
    Share

Bli med i dialogen!

Registrer deg og logg inn
- Du kan enkelt gjøre det med din sosiale ID

KLIKK HER😉